Web Analytics

4-felts E6 videre til og forbi Lillehammer

Nye Veier har ansvaret for utbygging av ny E6 som pågår nå.  Det som nå er hovedprosjektet i vårt distrikt består av tre parseller:

  1. Moelv (fra næværende 4-felts vei) til Roterud , ca 11 km, dette er enda bare på reguleringsplannivå, ferdig plan legges fram i 2025, videre tidsplan uklar
  2. Roterud (dvs der forbikjøringsfeltene ved Svennes i Biri) fram til Storhove (dvs) forbi avkjøring til Gausdal ved Gausdal land), 23 km, bygging påstartet. Her blir fartsgrensen 110 km/t
  3. Storhove- Øyer, ca 10 km, bygging startet i 2023, åpnes våren 2027, fartsgrense 90 km/t

Prosjektsjef Roger Jenshus har ansvaret for delen Roterud- Øyer, altså den delen av veien som berører Lillehammer, inklusiv Vingnestunnellen som er tre km lang og går  fra Vingnes i sør til Tråseth i nord. Han beskrev parsellens hovedpunkter:

    • Denne delen av arbeidet med E6 starter ved Roterud i Gjøvik kommune.
    • Nordover langs Mjøsa til Øyresvika mellom Vingrom og Vingnes i Lillehammer følger den nye veien dagens E6. 
    • Mye av den eksisterende infrastrukturen blir gjenbrukt.
    • Fra Øyresvika går veien i Vingnestunnelen under Korpeberget, vest for Vingnes frem til Trosset
    • Med Vingnestunnelen går trafikken utenfor Lillehammer.
    • Trafikken går utenom området med mest fugleaktivitet ved utløpet av Lågen til Mjøsa.
    • Fra utløpet av Vingnestunnelen ved Trosset, så krysses Lågen med bru. Dette er cirka tre kilometer nord for dagens E6.
    • Fra Lågen går veien gjennom industriområdet Hovemoen frem til Storhove.
    • Fra Storhove fortsetter E6 videre nordover mot Øyer,

Arbeidet utføres avAF-gruppen, kontrakten er på 6, 35 milliarder NOK.

En viktig sak har jo vært diskusjonene om vernet område er en bro skal krysse Lågen ved Hovemoen. Her får man kun lov å gjøre anleggsarbeie i oktober til april for ikke å fortsyrre fugleliv i andredeler av året. Dette øker prosjektets byggetid med 2 - 3 år!

Han gikk også relativt detaljert inn på arbeidet med avkjøringene inn til Lillehammer, sydfra ved Øyresvika like syd for bebyggelsen på Vingnes. Her må man bl.a.  flytte ca 400 000 m3 masse for å sikre tunnellåpningen. For trafikk nordfra vil avkjørin g til Lillehammer skje ved avkjøring Gausdalsarmen ved dagens kryss/rundkjørin g ved Gausdal land.

"Lillehammerkrysset" ved Gausdal land vil bestå av tre rundkjøringer og er ganske komplisert. I det hele tatt har prosjektet m ange utfrdringer, hvorav de største er:

    • Bru over Lågen ved Hovemoen
    • Bruk av  eksisterende vei samtidig med løpende trafikk, totalt ca  9km gjenbruk
    • Kryssing av toglinje ved Storhove, svært begren set tidLhmrkrysset gausdal
    • Det er lang strekni ng,  33km for de to pasellene som er under bygging

PLanen er at et hele skal åpnes i 2030, milepæler er bl.a. a Lillehammerkrysset skal være klart i 2027, Lillehammer-Vingrom sør i 2029.

Jenshus redegjorde også for m ange "avdempende" tiltak som skal gjennomføres for å sikre godt miljø g reduserte problemer som veien skaper.


Det var stor interesse for orienteringen, og Jenshus bes varte m ange detaljefrt spørsmål om utforming og hvrdan  bl.a. kryssene skal håndtere avkjøringene mot Lillehammer.




 
Om Mjøssykehuset og fremtidig sykehusstruktur

19. mai 2025

Om Mjøssykehuset og fremtidig sykehusstruktur

PÅ vårt klubbmøte 19. mai orienterte Prosjektdrektør Randi M ølmen om planene og status for utbyggingen av g til den fremtidige syhusstruturen do Innlandet med særlig kon sentrasjon om Mjøssykehuset på Moelv.

OM LitteraturfeStivalen 2025

12. mai 2025

OM LitteraturfeStivalen 2025

Ledeern for festivalen, Marit Borkenhagen var kveldens hovedtaler på klubbmøtet, g redegjorde for nok et imponerende program på festivalen som i år går 2. - 8. juni. Tyske Julia Dietze var også med og fortaølte om WEXFO, World Expression Forum,

Dugnad Mesna Kultursti

8. mai 2025

Dugnad Mesna Kultursti

8. mai v ar det dugnad på Kulturstien.
Både Lhmr og Mesna Rk stilte opp, og det ble gjort en stor jobb med opprydding. I alt 20 medlemmer stilte opp, imponerende!!

Dugnad på Helsehuset

7. mai 2025

Dugnad på Helsehuset

Mesna Rotary hadde sin årlige vårdugnad på Helsehuset 7. mai. 2025. 9 medlemmer møtte til innsats

Lhmr 200 års jubileum, hva skjer?

6. mai 2025

Lhmr 200 års jubileum, hva skjer?

Prosjektleder Jon Erik Rønnin g orienterte oss om hva planene er og status for hva som skal skje i jubileumsåret 2027 da Lillehammer skal feire 200-års jubileum som kjøpstad den 6. august 2027

4-felts E6 videre til og forbi Lillehammer

5. mai 2025

4-felts E6 videre til og forbi Lillehammer

Nye Veier bygger ut E6 til og forbi Lillehammer til Øyer. Prosjektsjef Roger Jenshus ga oss en grei orientering om innhold i og status for dette prosjektet med særlig vekt på området rundt Likkehammer.

Styreleder Bjarne Berger orenterte oss om Rada reiselkivsorganisasjon

8. april 2025

Styreleder Bjarne Berger orenterte oss om Rada reiselkivsorganisasjon

Rada er den nye reiselivsorganisasjonen for en hel region som strekker seg fra Stange/Løten i sør til NOrd-Gudbrandsdal i nord.
Hvordan skal de greie "Kampen"om turistene mot de andre aktørene som i dag er vinnerne, Fjord->Norge, Nord-Norge og Oslo?

Tre "Gamle " medlemmers miniegos

1. april 2025

Tre "Gamle " medlemmers miniegos

I dag var det 3 av klubbens egne medlemmer som fortalte litt om sin familie, oppgaver og erfaringer.

Arrangementsstrategi Lillehammerregionen

25. mars 2025

Arrangementsstrategi Lillehammerregionen

Arrangementskoordinator Stein B Olsen hos Rada Reiseliv og prosjektleder Kjersti Isaksen i næringsavdelingen i Lillehammer kommune orienterte: Hvordan øke verdiskapningen og fremme næringsutviklingen i Lillehammer-regionen gjennom strategisk akkvisisjon o

Programfritt møte, med Morten Mo, D2305 DGE

18. mars 2025

Programfritt møte, med Morten Mo, D2305 DGE

Dette var et programfritt møte for å diskutere ulike temaer og saker som medlemmene var opptatt av.
Møtet hadde besøk av nste års Guvernør i vårt distrikt, Morten Mo.